Halaman

Ahad, 10 April 2011

Ikan lepu atau depu

Lepu atau adalah spesies ikan laut yang beracun yang tergabung dalam jenis Pterois, Parapterois, Brachypterois, Ebosia atau Dendrochirus dari keluarga Scorpaenidae. Lepu merupakan spesies predator. Ketika berburu, mereka akan menyedut buruannya dengan sirip besarnya dan dengan refleks cepatnya mereka menekan buruannya sekaligus. Lepu dikenal karana durinya yang panjang dan memiliki warna merah, coklat, kuning, hitam atau putih. Kelompok ikan ini diklasifikasikan sebagai sebuah subfamili atau sebuah suku di bawah Scorpaeninae (Pteroini).

Habitat Lepu berada di bebatuan karang wilayah Indo-Pasifik. Beberapa spesies juga ditemukan di pantai timur Atlantik dari Long Island sampai Florida (sumber wikipedia)

Baru-baru ketika aku mancing di muara sungai Kuantan dekat Tanjung Api, aku berjaya menaikkan seekor ikan pelik yang bernama ikan depu. Menurut seorang kaki pancing di situ ikan ini amat berbisa dan mempunyai dua bisa di atas kepada yang boleh menyebabkan seseorang itu pengsan. Jadi kepada para pemancing silalah berhati-hati ketika mengendalikan ikan ini yer...

4 ulasan:

  1. Aku pernah dapat ikan ni di kelong acheh.. Mula2 xtau, nasib baik otai dtg tgk bgtau jgn pegang.. Tgk pn nampak bahaya je ikan ni.. Pelik sgt rupa dia

    BalasPadam
  2. Semalam anak aku 1st time mancing dapat ikan ni..nasib baik aku sempat tengok... bahaya2

    BalasPadam
  3. Cam Mana nak tau beza ikan depu dengan ikan kerapu?

    BalasPadam
  4. Cam Mana nak tau beza ikan depu dengan ikan kerapu?

    BalasPadam